Vastuullisuus

Vastuullisuuden määritelmä

Minulta kysyttiin eilen, onko DaMaskilla "vastuullisuusnäkökulmaa" mukana toiminnassa. Kysymyksen myötä jäin pohtimaan omaa käsitystäni tekstiiliteollisuuden vastuullisuudesta. Itselle vastuullisuus ja kestävyys tekstiilien valmistuksessa ja kierrättämisessä on ollut itsestäänselvyys ja intohimo jo vuosia. Mutta miten avata ajatuksiaan ymmärrettävään muotoon.

Mitä ylipäätään on vastuullisuus? Muodikas sana, jota tänä päivänä tarjoillaan vähän jokaiseen väliin kiillottamaan yritysten kilpiä. Usein se on luettelo ISO-sertifikaatteja tai tarkistuslistoja, korulauseita työyhteisön hyvinvoinnista. Lauseita, joista ei kuitenkaan avaudu, mitä konkreettista yritys on tehnyt asioiden eteen.

Kysymyksen voisi kääntää maanläheisempään muotoon; Mistä välitämme? Mikä on meille tärkeää? Toki välitämme itsestämme, omasta työ- ja taloudellisesta hyvinvoinnistamme. Nekin kohdat on kirjattu vastuullisuusertifikaatteihin, tosin vain työntekijöiden osalta. Pientä Suomalaista käsityöyrittäjää nuo kohdat saattavat hiukan hymyilyttää.

Välitämme läheisistämme, yhteisöstämme, kotimaastamme ja ympäristöstämme. Nyt puhutaan jo konkreettisemmista asioista. Välitämme ympäristöstämme, eli puhtaan luonnon ja sen monimuotoisuuden säilymisestä. Välitämme yhteisöstämme, eli kotimaisten työpaikkojen säilymisestä. 

Laatu ja vastuullisuus kulkevat käsi kädessä! 

Maailman tekstiilituotannon on arvioitu kaksinkertaistuneen viimeisen 15 vuoden aikana. Samalla yksittäisen vaatekappaleen käyttöikä on lyhentynyt 36% (Lähde: Suomen tekstiili ja muoti, stjm.fi) Käytännössä on tuotettu enemmän ja nopeammin, mutta heikkolaatuisempaa vaatetta. Onneksi tämä trendi on kääntymässä.

Suuri osa vaatteiden ilmastokuormasta syntyy kuitenkin vasta, kun tuote on kulkeutunut kaupasta käyttäjälleen. Vaatteen hiilijalanjälkeen lasketaan myös vaatteen pesu ja huolto kotona, sekä vaatteen päätyminen jätteeseen sen eliniän tullessa tiensä päähän. Mitä heikkolaatuisempi vaate, sen nopeammin se päätyy kuormittamaan ympäristöä jätteen muodossa ja sen suuremmaksi sen elinajan hiilijalanjälki on muodostunut.

Pahimmillaan joku kasvattaa ja kastelee puuvillan, joku kuljettaa sen tehtaalle, joku valmistaa siitä kankaan, joku kuljettaa kankaan toiselle tehtaalle, joku ompelee siitä vaikkapa t-paidan, joku lennättää sen Suomeen, joku ostaa sen kaupasta parilla eurolla, käyttää kerran, pesee ja toteaa, että vaate on pesun jäljiltä käyttökelvoton. Ja viimeinen joku nakkaa sen hyvin todennäköisesti roskiin, koska paita ei kelpaa enää edes ilmaiseksi kierrätykseen. Joku sai jossain välissä palkkaa tekemisistään, mutta mikä oli oikeastaan koko prosessin pointti? Kuka hyötyi ja mitä? Ei ainakaan se vaatteen ostanut kuluttaja, vaikka saikin paitansa "tosi halvalla".

Mitä on konkreettinen vastuullisuus pienessä tekstiilialan yrityksessä?

Vastuullisuus rinnastetaan usein kankaiden eko- tai luomusertifikaatteihin. Mutta eko- tai luomukaan eivät kokonaan pelasta tilannetta, elleivät ne ole kestäviä ja pitkäikäisiä.

Vastuullisuus on suunnitelmallisuutta, oikean materiaalin valitsemista oikeaan käyttötarkoitukseen. Vastuullisuus on oikeanlaisten valmistusmenetelmien, lankojen, saumojen ja tikkien valitsemista. Mikään kallis logo tuotteessa ei tee siitä laadukasta, vaan kaikkien edellämainittujen oikeanlainen yhdistelmä. Laadukas vaate pitää oikein hoidettuna muotonsa ja kestää käytössä hyvän näköisenä vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Laadukas vaate säilyttää arvonsa ja on helppo korjata tai kierrättää roskiin heittämisen sijasta. Sitä on tekstiiliteollisuuden vastuullisuus parhaimmillaan!

DaMaskin toimet vastuullisuuden eteen

-Ei mahdollisimman halvalla ja mahdollisimman nopeasti, vaan hitaammin ja kestävää. Laadukkaat materiaalit ja laadukkaat valmistusmenetelmät tuottavat laadukkaan lopputuloksen.

-Suosimme kotimaisia materiaalien ja palveluiden tuottajia, lähtien aina verkkokaupan alustasta. Näin osallistumme pienellä panoksellamme kotimaisten työpaikkojen säilyttämiseen.

-Kotimaisissa kangas- ja tarviketoimituksissa etäisyydestä tehtaalta ompelimoon puhutaan muutamasta kymmenestä tai sadasta kilometristä. Vaatteen logistiikan hiilijalanjälki on näissä huomattavasti pienempi, kuin jos kankaat tai tarvikkeet lennätetään ompelimoon tuhansien kilometrien päästä maailman toiselta laidalta.

-Suosimme myrkyttömiä luonnonmateriaaleja aina, kun niiden käyttö on lopputuloksen kannalta tarkoituksenmukaista ja järkevää.

-Testaamme jokaisen vaatteen pidempiaikaisessa käytössä, ennenkuin päästämme sen maailmalle. Näin voimme varmistua, että materiaali kestää ja on tarkoituksenmukainen juuri siinä käytössä, mihin se on suunniteltu.

-Testaamme myös käytännössä, että vaate kestää hoito-ohjeen mukaista puhdistusta kutistumatta, venymättä tai haalistumatta. Emme esim. ompele yhteen vaatteeseen värejä tai eri materiaaleja, joita ei voi pestä yhdessä lopputuloksen kärsimättä.

-Pyrimme minimoimaan jätteen määrän. Leikkuusta syntyvistä suuremmista paloista valmistamme pienempiä asusteita. Merinovillaisen "silpun" keräämme talteen ja se lähtee täytteeksi leluja valmistavalle pienyrittäjälle. Värikkäämpää muuta silppua käy noutamassa tekstiilitaiteilija raaka-aineeksi töihinsä. 3 viimeisen kuukauden aikana roskiin menevää leikkuujätettä on DaMaskilla syntynyt ainoastaan yksi jätesäkillinen!

-Ihminen kaipaa tasaisin välein piristystä elämään jonkin uuden ja ihanan muodossa. Asusteillamme voi piristää ja parantaa jo omasta kaapista löytyviä vaatteita, eikä koko garderoobia ole tarvetta uusia. Yhdellä asusteella saa uutta ilmettä useampaan vaatteeseen. Näin jo olemassaolevien vaatteiden käyttöikä pitenee ja ilme piristyy. 

-Maskit ovat pandemian keskellä "välttämätön paha", kovin moni ei niistä ole innoissaan. Kangasmaskien osalta osallistumme pienellä panostuksellamme kertakäyttömaskien sietämättömän jätekuorman vähentämiseen maailmassa. Tai edes kotimaassa.

Näistä pienistä, mutta konkreettisista teoista on rakennettu DaMaskin vastuullisuus. Välittämistä on mielestäni myös avata vastuullisuuden ajatusta kuluttajalle ja neuvoa tekemään parempia valintoja, niin itsensä, kukkaronsa, yhteisön kuin ympäristönkin kannalta. 

Kiitos kysyjälle erittäin hyvästä ja ajankohtaisesta kysymyksestä!

-Maria (6.1.2021)

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 12.10.2020 alkaen. Verkkokaupassa sovelletaan Suomen lakia ja näitä toimitusehtoja. 

Verkkokauppa

Happy Hippie Oy
Kunnalliskodintie 1 B
00600 Helsinki

044-9759592
info@damaski.fi
www.damaski.fi
2615758-3

Hinnat

Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt voivat tilata rekisteröitymättä palveluun. Edellytämme tilauksen yhteydessä tutustumista ja sitoutumista kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Tuotteet tilataan siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa.

Käytämme tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ensisijaisesti tilauksen toimittamiseen ja maksutapahtuman käsittelyyn. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti.

Yhteystietoja voidaan käyttää lisäksi tilauksessa ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen. Tarkempi asiakkaiden tietojen käsittely on kuvattu tietosuojaselosteessa

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Toimitamme lähetyksiä vain Suomen ja Ahvenanmaan alueille.

Toimitusvaihtoehdot:
- Matkahuollon XXS-paketti 3,90 euroa
- Postin pikkupaketti 4,90 euroa (jaetaan postiluukkuun/-laatikkoon)
- Postin postipaketti 7,90 euroa
- Matkahuollon Lähellä-paketti 7,90 euroa

Yli 85 euron tilauksiin toimitusmaksu 0 euroa.

Maksaminen ja maksutavat

Maksutapoina toimivat suomalaiset verkkopankit, yleisimmät pankki- ja luottokortit (Visa, Visa Electron, MasterCard, American Express), Collector-lasku sekä MobilePay. 

Kortilla maksaessa varmistathan, että olet aktivoinut kortin verkkomaksuominaisuuden verkkopankissasi. 

Toisinaan verkkomaksamisessa voi olla meistä riippumattomia häiriötilanteita. Mikäli maksaminen ei onnistu, otathan yhtetyttä asiakaspalveluumme.

Yritysasiakkaat

Yritysasiakkaille tarjoamme myös laskutusvaihtoehdon. 

Suuremmissa tilauksissa pidätämme oikeuden ennakkolaskutukseen, joka on 25-50% tilauksen loppusummasta. Huomioithan, että ennakkolaskustilauksissa aloitamme tuotannon vasta ennakkolaskun maksamisen jälkeen. 

Jos maksutavaksi on valittu laskutus, Happy Hippie Oy. toimittaa loppulaskun oston yhteydessä annettuun osoitteeseen. Laskulla maksettaessa maksuehto on 7 päivää laskun päiväyksestä.

Viivästyneestä suorituksesta peritään kulloinkin voimassa olevan korkolain mukainen viivästyskorko. Happy Hippie Oy:llä on oikeus siirtää erääntyneiden saataviensa perintä asiakkaan kustannuksella perintätoimiston hoidettavaksi.


Maksupalvelutarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.

Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830
www.paytrail.com

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Säästä tilausvahvistus.

Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Mikäli tilauksessasi on epäselvyyksiä tai sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.  Asioidessasi asiakaspalvelussa kannattaa tilausnumero pitää saatavilla. 

Mikäli et ole saanut tilausvahvistusta vuorokauden (24h) sisällä, tarkista roskapostikansiosi sekä roskapostisuodattimien asetukset. Tarvittaessa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. 

Asiakaspalveluumme saat parhaiten yhteyden puhelimitse 044-9759592, yhteydenottolomakkeen kautta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info@damaski.fi

Tarkasta paketin saapuessa, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Toimitusvahvitus ja toimituksen seuranta

Kun tilaus on pakattu ja valmiina lähtöön, saat sähköpostitse toimitusvahvistuksen sekä seurantakoodin. Seurantakoodilla pystyt seuraamaan itse toimituksen etenemistä kuljetusyhtiön verkkosivuilla. 

Toimitusaika

Varastossa olevat tuotteet:
Arkipäivisin ennen kello 12 tulleet tilaukset pyrimme toimittamaan samana päivänä kuljetusyhtiölle. Poikkeuksena mittatilaustuotteet, joiden toimitusaika on mainittu tuotetiedoissa.

Varastosta loppuneet tuotteet: 
Tuotteen toimitusaika-arvio on kerrottu tuotetiedoissa. 

Emme vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Ilmoitamme mahdollisista viivästyksistä välittömästi asiakkaalle viivästyksen tultua tietoomme.

Peruutus- ja palautusehdot

PERUUTTAMISOIKEUS

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus ilmoittamalla siitä viimeistään 14 päivän kuluttua tavaran vastaanottamisesta.

Kuluttajalla on oikeus peruuttaa sopimus myös ennen tavaran toimittamista. Peruuttamisoikeuden käyttämiselle ei tarvitse esittää perusteluja.

Pelkkä tavaran palauttaminen tai noutamatta jättäminen postista ilman erillistä peruuttamista koskevaa ilmoitusta ei riitä. Kuluttajan vastuulla on tarvittaessa näyttää, että ilmoitus on tehty.

Huomioithan, että peruuttamisoikeus ei koske:
-kuluttajalle toimitettuja kangasmaskeja, jotka luokitellaan hygieniatuotteiksi.
-kuluttajan omien mittojen mukaan valmistettuja ns. mittatilaustuotteita.
-kuluttajan omalla kuvalla tai logolla painatettuja, brodeerattuja tai muuten räätälöityjä tuotteita

Jos tuotteessa on virhe, kuluttajalla on oikeus vaatia Happy Hippie Oy:ltä virheen hyvittämistä. Peruuttamisajan umpeutumisella ei ole vaikutusta asiaan.

Peruuttamisilmoituksen voi tehdä vapaamuotoisesti sähköpostilla (info@damaski.fi), puhelimitse 044-9759592 tai postitse tilausvahvistuksen mukana toimitetulla tulostettavalla palautuslomakkeella.

Jos peruuttamisajan viimeinen päivä on lauantai tai pyhäpäivä, peruuttamisilmoitus voidaan tehdä vielä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Jos ilmoituksen saapumisen ajankohdasta ei voida esittää muuta selvitystä, postitse lähetetyn ilmoituksen katsotaan saapuneen Happy Hippie Oy:lle seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä ja sähköisesti lähetetyn päivänä, jona ilmoitus on lähetetty.

PERUUTTAMISEN VAIKUTUKSET

Kuluttajan on pidettävä vastaanottamaansa tavara olennaisesti muuttumattomana ja vähentymättömänä, jotta hänellä on oikeus saada suorittamansa maksu kokonaan takaisin peruuttamistilanteessa.

Kuluttajalla on kuitenkin oikeus avata tai purkaa pakkaus, tarkastaa tavaran ominaisuudet ja toimivuus ja tutustua siihen samaan tapaan kuin myymälässä ilman, että se vaikuttaa peruuttamisoikeuteen.

Tavaraa ei katsota otetuksi käyttöön, jos kuluttaja on käsitellyt tavaraa vain siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi.

Palautuksen mukana tulee olla kaikki osat, varusteet ja mahdolliset lisävarusteet.

Jos kuluttaja kuitenkin ottaa huolenpitovelvoitteensa vastaisesti tavaran käyttöönsä, hän ei menetä peruuttamisoikeutta, mutta vastaa tavaran arvon alentumisesta sen täyteen arvoon saakka. Tavaran arvon alentuminen määritellään kohtuuden mukaan. Joidenkin tavaroiden, kuten vaatteiden osalta arvo voi alentua hyvin lyhyen käytön jälkeen olennaisesti.

Jos kuluttaja peruuttaa sopimuksen, hänen on palautettava tavara viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä.

Kuluttajan vastuulla on tarvittaessa näyttää esimerkiksi palautuskuitilla, että tavara on palautettu määräajassa.

Kuluttajan vastuulla on maksaa palauttamisesta aiheutuvat välittömät kustannukset.

Tilauksen peruutuksissa ja palautuksissa kauppias palauttaa asiakkaalta saadut suoritukset, postimaksuja lukuun ottamatta, viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua palautuksen vastaanottamisesta. Palautettavan tuotteen tulee olla alkuperäisessä kunnossa ja käyttämätön.

Maksunpalautus suoritetaan asiakkaalle sillä maksutavalla, jota asiakas on käyttänyt alkuperäisen tilauksen yhteydessä. Asiakkaalle ei aiheudu maksunpalautuksesta erillisiä kustannuksia. Kauppias voi pidättäytyä maksujen palautuksesta, kunnes palautettava tavara on vastaanotettu.

Mikäli kuluttaja on valinnut maksutavaksi Collector-maksun (lasku tai osamaksu) ja mikäli tästä maksutavasta aiheutuu muita kuluja (mm. viivästyskorko), ei Happy Hippie Oy. vastaa näistä kuluista.

Kuluttajan on lähettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos kuluttaja lähettää tavarat takaisin ennen 14 päivän määräajan päättymistä.

Lunastamatta jäänyt paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus.

Noutamattomista lähetyksistä asiakkaalle hyvitetään tilauksen arvo vähennettynä todellisilla toimitus- ja käsittelymaksuilla.

Kuljetuksessa vahingoittunut paketti

Mikäli paketti on vaurioitunut kuljetuksessa, tulee paketin vastaanottajan tehdä reklamaatio kuljetusyhtiölle (Posti, Matkahuolto tm.) välittömästi paketin vastaanottamisen yhteydessä.

Muut ongelmatilanteet

Ongelmatilanteissa otathan yhteyttä asiakaspalveluumme mahdollisimman pian epäkohdan huomattuasi. 


Ostoskoriin käytetyt lahjakortit